Angst og depression

Der kan være perioder af ens liv, hvor man kan komme til at stå i større udfordringer, end man selv kan håndtere.

Bekymre du dig så meget, at du er blevet flytning i dit eget liv, fordi du må undgå ting du er bange for. Grubler du alt for meget over ting både i fortiden, nutiden og fremtiden – så meget at grubleriet og tankemylderet fylder alt for meget af din tid?

Tanker kommer og går. Det kan du ikke lave om på. Men du er selv herre over, om du vil forholde dig til dem eller lade dem passere. Netop den evne kan være en varig vej ud af mørket for grublere.

Forestil dig at du sidder på en running sushi restaurant. I massevis af tallerkner med sushi kommer konstant forbi dig. Hver tallerken repræsenterer en tanke.

Tallerknerne lokker og du fristes af at tage dem alle ned på bordet. Men så bliver du jo alt for mæt….

Det svarer til at du skal forholde dig til alle tankerne. Men du behøver ikke. Du kan også lade dem køre videre.

Vi tænker ca. 60.000 tanker i døgnet. Det behersker de fleste uden problemer. Men for nogle mennesker synes det umuligt at sortere i, hvilke tanker de skal gå ind i, og hvilke de kan lægge fra sig. Negative tanker ender med at invadere deres sind og vokse sig urealistisk store og truende. Snart er der gået flere timer med formålsløst tankespind. Får vi ikke hjælp, kan bekymringerne føre til søvn- og koncentrationsbesvær og i sidste ende angst og depression.

Lær at slippe tankerne

Tilbage til restauranten. Tankerne vil blive ved med at ankomme, men det er op til dig, om du vil tage dem alle eller lade dem køre videre. Du kan selv styre det. De fleste folk med tendens til at gruble vil lave himmelvendte øjne over den påstand. Deres erfaring er en helt anden, når de nat efter nat ligger søvnløse af bekymring.

Alle kan lære at styre sin håndtering af tanker – det er kun et spørgsmål om øvelse. Ligesom at cykle gælder det, at hvis du øver dig længe nok, vil du mestre kunsten.

I og med at det at bekymre sig og forvente det værste er blevet en fast indgroet vane, er der dog et par stadier, som du skal igennem før du kan træde op på sejrsskamlen og erklære dig fri af tankemylder. Fælles for dem der er ved at drukne i tanker og bekymringer er, at de tror, at de har mistet kontrollen over deres tænkning. Men ved at ændre strategi, kan man lære at styre, hvor meget man vil bekymre sig. Faktum er, at jo mindre vi tænker og analysere det der bekymre os, jo hurtigere og bedre løser vi det. Kort sagt, så betyder tanker ikke noget, men vores håndtering af dem gør.

Metakognitiv terapi

Metakognition er de tanker, vi gør os om vores tanker, og de er et udtryk for, at vi er bevidste om vores tænkning. Derfor har vi også mulighed for at regulere den.

Den metakognitive terapi interesserer sig for, hvordan vi tænker. Det vigtige er ikke, hvad vi tænker, men hvordan vi reagerer på disse tanker. Metakognitiv terapi har fokus på, at du skal give de negative og svære tanker mindre opmærksomhed. Ved at lade disse tanker fylde mindre og ved at tænke på noget andet, kan dine følelser også ændre sig. Terapien hjælper dig således med at flytte dit fokus.

Du bliver opmærksom på, at der er forskel på tanke og virkelighed – dine tanker er bare tanker. Vi går sammen på opdagelse i, hvilke overbevisninger, der vedligeholder dine bekymringer og grublerier.

Metoden har rigtig gode resultater til både overtænkning, stress, angst og depression.